Nadat u een account heeft aangemaakt moet de tag container op alle pagina’s van de website worden geplaatst. In de console zelf zijn uitgebreide instructies te vinden over hoe de tag geïnstalleerd moet worden en raadpleeg die vooraf. Bekijk ook deze deze instructies als u meer wilt weten over hoe de installatie in zijn werk gaat zie dan ook de video hieronder van Google daarover.
Google Tag Manager Veelgestelde Vragen (FAQ)
Google Tag Manager (GTM) is een online tag management systeem voor website en alle digitale apparaten met internet zoals smartphones, apps en elk ander mobiel apparaat met internet. Het voordeel is dat al deze scripts vanuit de console van GTM worden beheerd en aangepast en zonder dat er toegang tot de website of de bron daarvan nodig is nadat de GTM container eenmalig is geplaatst op alle pagina’s van de website.
Google Tag manager wordt hoofdzakelijk gebruikt voor het verzamelen van data en plaatst hiervoor de scripts van applicaties zoals Google Analytics, DoubleClick en Bing Ads. Daarnaast maakt GTM het mogelijk om scripts zoals Universal Analytics dynamisch en interactief in te zetten en is het mogelijk om elk JavaScript te plaatsen op precies de gewenste pagina of pagina’s.
Om een Google Tag Manager account aan te maken gaat u naar: https://tagmanager.google.com/#/admin/accounts/create
Met Google Tag Manager kan eenvoudig de Google Analytics tracking code ingevoegd worden. Gebruik hiervoor de standaard tag die aanwezig is in GMT bij het aanmaken van een nieuwe tag. Als Omnileads de tag aangemaakt heeft ziet die er uit als in het onderstaande voorbeeld.
Om de configuratie van de tag kan bekeken of bewerkt worden door op de tag zelf te klikken. Dit zit er uit als in de onderstaande voorbeeld configuratie als OmniLeads deze voor u heeft ingesteld.
Om de Analytics tag in te stellen hoeft alleen het UA ingevoerd te worden in het invoerveld daarvoor. Het enige wat verder gedaan hoeft te worden zijn de trigger All pages toevoegen en de container opnieuw publiceren.