Onze stelling is dat goede doelen, maar ook allerlei non-profit organisaties ondergebracht in stichtingen en verenigingen zich niet of onvoldoende realiseren dat social media en met name Twitter, hen de mogelijkheid geeft om tegen zeer lage kosten grote groepen mensen en organisaties te benaderen.
Twitter als alternatief voor e-mailmarketing
In de regel richten de goede doelen zich op grote doelgroepen, die zij vaak massaal bewerken met conventionele marketingtechnieken. Niet zelden worden grote reclamebudgetten daarvoor aangewend, niet in de laatste plaats vanwege de beperkingen die kleven aan e-mailmarketing. Je kunt je daarbij afvragen hoe de kosten/baten analyse daarvan zich verhoudt tot methoden waarbij de social media worden ingezet.
In de praktijk blijkt dat de charitatieve instellingen nog onvoldoende gebruik maken van de potentie die schuilt in netwerken als Facebook en vooral Twitter. Hun boodschap (content) kunnen zij in allerlei vormen overbrengen op vooraf geselecteerde doelgroepen.
Omnileads heeft zich op dit terrein gespecialiseerd en heeft daarvoor ook een aantal tools ontwikkeld die de implementatie van deze content marketingstrategie op professionele wijze gestalte geven.
Wij houden ons derhalve voornamelijk bezig met de linkerhelft van het onderstaande klantwervingsproces (vervang klant door donor):
Via Twitter worden de eerste contacten met potentiële klanten/donateurs gelegd. Dat doen wij na een grondige SEO-analyse van de website, die de benodigde zoekwoorden oplevert om doelgroepsgewijs het Twitter volgersbestand op te bouwen.
De klant zelf, produceert vervolgens op een planmatige manier de content voor zowel het Twitter kanaal als de eigen website. Die content bestaat uit vakinhoudelijke publicaties, nieuwsfeiten inzake het relevante vakgebied, leuke aanverwante wetenswaardigheden, tips en donatie verzoeken.
Hoe vertaalt deze aanpak zich nu naar de praktijk? Een voorbeeld:
Milieuorganisatie XYZ richt zich zowel op privé personen als zakelijke entiteiten. Voor beiden wordt een separaat Twitter account aangemaakt en wordt content gegenereerd via een strak schema en gebaseerd op relevante zoekwoorden. De 2 Twitter accounts leveren zonder overlap per jaar minimaal 2.500 volgers per account op in vooraf geselecteerde doelgroepen. Dat aantal geldt voor onze doorsnee zakelijke klant. De populariteit die inherent is aan het goede doel zorgt naar alle waarschijnlijkheid voor een veelvoud van het aantal genoemde volgers. Zo worden per jaar als het ware minimaal 5.000 brievenbussen bij de juiste mensen geopend, waar het goede doel haar boodschap kwijt kan. Via interactie worden volgers omgezet in prospects en uiteindelijk in donateurs.
Het verdient aanbeveling om daarbij ons klantrelatiebeheer systeem CRM NODE in te schakelen. Dat stelt u in staat om op een zeer professionele manier al uw relaties overzichtelijk in kaart te brengen, gebruik te maken van onze databases om de profielen te verrijken en effectief te werken aan het behoud en werving van donateurs.
CRMNode is samengesteld uit de meest beproefde onderdelen die op de markt verkrijgbaar zijn. Zo werkt de Europese server met Microsoft Dotnet ® technologie en worden transactionele en bulk e-mails verstuurd via Mandrill ®. De optionele functionaliteit bestaat onder meer uit:
- Facturen van orders, lidmaatschappen en het ondersteunen van eenmalige en doorlopende donaties.
- Automatische incasso en het beheer van machtigingen.
- Elektronisch (Sepa) betalingsverkeer
- Maatwerk koppelingen
Een indirect, maar minstens zo belangrijk, gevolg van deze strategie is de toename van het aantal websitebezoekers. De zoekmachines beschouwen dat als bewijs van de populariteit van de website en belonen dat door de website een hogere ranking te geven. Dat bevordert de vindbaarheid en daarmee het aantal zoekresultaten.
De stappen in dit hier geschetste wervingsproces van donateurs zien er dus als volgt uit:
Verder praten?
Neem voor meer informatie of een afspraak contact met ons op door hieronder uw gegevens in te vullen:
[contact-form-7 404 "Niet gevonden"]