Een zoekwoorden onderzoek wordt gebruikt om de meest aantrekkelijke zoekwoorden te bepalen die uw doelgroepen gebruiken. De uitkomst van een zoekwoorden onderzoek is een lijst met gemiddeld 10 tot 20 zoekwoorden en opgedeeld in thema’s. De lijst met zoekwoorden wordt gebruikt voor seo optimalisatie en bij sea voor de zoekwoorden targeting. De definitieve zoekwoorden worden onder andere bepaald aan de hand van de zoekvolumes, de concurrentie en de mate waarin verwacht wordt dat deze zoekwoorden zullen converteren.
Zoekwoorden onderzoek
Afbeelding is een voorbeeld van zoekvolumes per thema uit een zoekwoorden onderzoek
Zoekwoorden onderzoek
Een zoekwoorden onderzoek wordt gebruikt om in kaart te brengen hoe doelgroepen online zoeken naar informatie, producten, content en diensten. Voor bedrijven houdt dit in dat zij vindbaar moeten zijn op zoekwoorden die hun klanten gebruiken. Dit zijn zoektermen gerelateerd aan de bedrijfsnaam, de merken, de producten en diensten en de aangeboden content die relevant is voor de doelgroep tijdens de customer journey. Een zoekwoorden onderzoek bevat een zoekwoorden analyse waarin wordt ingezoomd op het zoekgedrag van de doelgroepen en de woorden die zij daarbij gebruiken.
Voor de zoektermen op de long-list worden de zoekvolumes en de geschatte concurrentiedruk er aan toegevoegd. Op basis van deze informatie worden de uiteindelijke zoekwoorden bepaald die worden gebruikt voor seo optimalisatie en sea. Gratis tools voor het bepalen van de organische zoekvolumes voor Google zijn de Zoekwoord Planner Tool van Google AdWords en Google Trends.
Zoekwoorden analyse
De zoekwoorden analyse is onderdeel van een zoekwoorden onderzoek en daarbij is het belangrijkste om te denken als een consument. Stel jezelf voor dat je zelf de consument bent op zoek naar de producten of diensten die aangeboden worden. Welke zoekwoorden zou jezelf gebruiken? Vraag ook anderen om hetzelfde te doen en gebruik deze uitkomsten als het ingangspunt voor de analyse van de zoekwoorden.
Om de longlist voor het zoekwoorden onderzoek definitief te maken zijn er verschillende tools, methodes en manieren van wegen wat belangrijk is en de meest voorkomende zijn het zoekvolume en hoe goed die zullen converteren.
Zoekwoorden bepalen
Met een zoekwoorden onderzoek worden de primaire zoekwoorden voor zoekmachines in kaart gebracht om uiteindelijk tot een definitieve lijst met specifieke en algemene zoekwoorden te komen die de doelgroepen gebruiken tijdens het zoeken naar informatie, producten en diensteen op het internet. Om de longlist voor het zoekwoorden onderzoek definitief te maken zijn er verschillende tools en methodes die veel gebruikt worden. Belangrijke manieren om meest aantrekkelijke zoektermen te kiezen zijn het zoekvolume en hoe goed die zullen converteren.
Google zoekwoorden
Een zoekwoorden onderzoek voor Google beslaat zoekwoorden voor seo (organische zoekwoorden) en voor het advertentie platform Google AdWords. Een volledige zoekwoordenlijst is meestal inzetbaar voor zowel organische zoekwoorden als voor AdWords zoekwoorden targeting.
SEO zoekwoorden
De seo zoekwoorden in uit het zoekwoorden onderzoek worden gebruikt als basis voor het optimaliseren van de website en content daarvoor. Dit kan alleen door het meer toespitsen van content op de eigen website(s) en door het verhogen van de PageRank door linkbuilding.
Voor organische rankings kan niet worden betaald en hierbij maakt het wel of niet adverteren via AdWords geen verschil voor de rankings in organische zoekresultaten. Dit in tegenstelling tot AdWords zoekwoorden targeting waarbij er geboden wordt op de positie in de rankings.
Voorbeeld zoekwoorden onderzoek
Hierbij bevindt zich een voorbeeld van een zoekwoorden onderzoek rapport voor slimme speakers in Nederland en gemaakt door OmniLeads met Google Data Studio. Dit is een dynamisch rapport waarmee de zoekwoorden overzichtelijk worden gepresenteerd en de gebruiker zelf ook kan selecties kan maken en details kan analyseren.
AdWords zoekwoorden
De lijst met zoekwoorden uit het zoekwoorden onderzoek is ook de basis voor het ontwerp van elke AdWords campagne en op basis hiervan wordt bestaande en nieuwe content geoptimaliseerd voor de hoogste ad posities en laagste kosten per klik (cpc). De kosten per klik of per 1000 impressies zien wij als een zuivere graadmeter voor de impact van de optimalisatie van AdWords voor zoekwoorden.
Gerelateerde artikelen
Meer lezen over zoekwoorden en zoekwoorden onderzoek? Lees dan het blog Zoekwoorden analyses voor SEO en SEA uitgelegd of bekijk de pagina zoekwoorden onderzoek voor om meer te leren over hoe wij die uitvoeren.